Succesvolle samenwerking DaCapo en Vista College Sittard; doorlopende leerlijn in het fijnmetaal

Bert Crompvoets, gepassioneerd docent PIE (Produceren, Installeren, Energie) aan het vmbo van het Dacapo College in Sittard, brengt jonge mensen het vak van fijnmechanisch machinebankwerker bij. De machines, gereedschappen en materialen in het leslokaal zijn aangeschaft met STO-gelden. Zelf heeft hij jarenlang in het bedrijfsleven achter de machines gestaan en was leidinggevende. Het verspaningsvak heeft daarom voor hem geen geheimen meer…

 

‘DaCapo heeft zelf 2 draaibanken in huis, maar als je met 37 derdejaars- en 18 vierdejaarsleerlingen praktijkopdrachten moet uitvoeren dan wordt het een heel lang traject. Daarom heb ik 3 jaar geleden contact gezocht met het Vista College in Sittard waar ze maar liefst 9 draaibanken hebben staan’ verklaart Bert. Het resultaat is dat hij 1 dag per week met zijn leerlingen naar het Vista College trekt om gebruik te maken van hun uitgebreide machinepark.

Liefde voor het vak

‘Derdejaarsleerlingen moeten aan het einde van het jaar de basisvaardigheden van werken op een draaibank beheersen, de vierdejaars die het keuzevak verspaning volgen moeten tot éénhonderdste nauwkeurig kunnen werken. Dan moet je wel gedreven zijn en de liefde voor het vak voelen. En die leerlingen hebben we gelukkig!’ Het hele jaar zijn de leerlingen bezig met hun opdrachten en doelen. Uiteindelijk leggen ze op het Vista College een proeve van bekwaamheid af. ‘De docent van Vista is dan tevens de examinator.’

Laagdrempelig doorstromen

De vmbo-leerlingen zitten in een technisch profiel en zien zo de mogelijkheden in het vervolgonderwijs (mbo) op een heel laagdrempelige manier. De praktijk wijst uit dat ze dan makkelijker en sneller voor de vervolgopleiding kiezen. Door de samenwerking heeft het Vista College in hun afdeling fijnmetaal er een volle klas met alleen leerlingen van DaCapo bijgekregen. Bert: ‘Deze doorstromers krijgen vrijstelling voor de opdrachten die ze al op het vmbo hebben gedaan. Beide lesprogramma’s hebben we inmiddels goed op elkaar afgestemd en daarmee garanderen we een doorlopende leerlijn. In deze vorm is dat toch redelijk uniek te noemen. We kijken in elkaars keukens, leren van elkaar en maken gebruik maken van elkaars expertise; hoe mooi is dat!’