Onderwijs Dag van de Bouw; ontdek de bouw- en infrasector

Onder het motto van ‘Samen maken we er iets moois van’ organiseerde op vrijdag 16 juni Bouwend Nederland samen met haar leden de 2de editie van het Bouw en Infra Festival in het centraal gelegen Beek. Met een prikkelende flyer voor scholen -de bouwers van morgen zitten bij u in de schoolbanken- werden leerlingen (leerjaar 2, 3 en 4), vmbo B/K, vmbo G/T, havo (leerjaar 3 en 4) en mbo uitgenodigd voor een bezoek aan het bouwevenement in festivalstijl. Er werd alles uit de kast getrokken om de dag die volledig in het teken stond van de bouw- en infrasector te promoten van bij de bouwers van morgen. Dat waren er maar liefst ruim zeshonderd!

Bouwend Nederland is de branchevereniging voor de bouw- en infrasector. ‘Met 34 van onze leden zijn we hier de dag vóór de Dag van de Bouw aanwezig om nieuwe aanwas te werven. Want zonder bouwers geen toekomst’, verklaren Reinier Heruer en Hanneke van Eijndhoven van de branchevereniging. ‘We moeten daarom samen werken aan de toekomstbestendigheid van de bouw- en infrasector én dus ook die van Nederland. Onderzoek wijst uit dat de bouw geen slecht imago heeft, maar dat de mensen niet goed weten wat de bouw precies inhoudt. Vooral infra heeft daar last van. Met dit festival proberen we scholieren, hun ouders, zij-instromers en andere geïnteresseerden te inspireren en concreet dingen laten doen. Ook laten we zien met welke maatschappelijke opgaven we bezig zijn, wat daarbij aan techniek komt kijken en welke technologische ontwikkelingen er zijn. Het is overigens een misvatting dat de bouw niet voor vrouwen is. Op de bouwplaatsen zelf zijn ze weliswaar in de minderheid, maar er zijn zoveel technische beroepen waar je als meisje echt goed uit de voeren kan!’

Handen uit de mouwen

Leerlingen uit heel Limburg, waarvan driehonderd uit Maastricht/Heuvelland van het VMBO Maastricht, Bernhard Lievegoed College, Bonnefanten College, Sint Maartens College, DaCapo College en Sophianum bezochten het festival. Er was vanalles te beleven, ervaren en leren. Heruer: ‘We hebben de deelnemende bedrijven gevraagd om een activiteit te bedenken waar ze de handen uit de mouwen kunnen steken. Dan komt het gesprek makkelijker op gang. We hopen in ieder geval op een positieve kennismaking met de bouw en infra en willen de jeugd die de beroepskeuze nog moet maken enthousiasmeren voor onze sector’. Er kon worden gemetseld, geschilderd, mergel bewerkt, een graafmachine bediend, mozaïek getegeld, 3D-tekeningen gemaakt, dakpannen gelegd, belijningen getrokken en nog veel meer.

Zelf ervaren

‘We zijn hier met eerstejaarsleerlingen omdat we het belangrijk vinden dat ze zich goed kunnen oriënteren op hetgeen ze later willen gaan doen’, geeft Barry Schroeder, docent op het Bonnefanten College aan. ‘Zelf ervaren hoe het is om in de bouw te werken is heel wezenlijk. Want alleen er over praten tijdens uitleg oriëntering of themaweken geeft toch maar een half beeld’. Schroeder heeft ook nog een tip voor andere scholen: ‘Neem álle eerstejaars mee, niet alleen de kinderen die al geïnteresseerd zijn. Ik zie leerlingen die in eerste instantie niet zo enthousiast waren overal vol overgave aan meedoen’. Katja Kubben, docent op het DaCapo College: ‘We merken dat leerlingen die niet bekend zijn met de bouw er ook niet snel voor zullen kiezen. Verder kampt de bouw met vooroordelen als vieze handen krijgen en buiten in de kou werken. Hier kunnen ze ook zien dat dat niet altijd zo hoeft te zijn; kraanmachinisten, technisch tekenaars en calculators bewijzen het tegendeel. Dat alles is ook goed om te weten voor docenten; zo kunnen ze leerlingen veel beter informeren en begeleiden in hun keuze.’

Leerzame ochtend

Tweedejaars Koen vond het een leuke en leerzame ochtend. ‘Ik denk dat ik timmerman of meubelmaker wil worden. Ik vind het renovatiewerk aan oude kozijnen op het restauratieplein dan ook erg interessant’. ‘Het mozaïeken was erg leuk om te doen. Dat moet een tegelzetter dus ook kunnen’, concludeert Merel. Stijn wil net als z’n vader dakdekker worden, terwijl Marc het bedienen van de hijskraan sjiek vond, ‘maar ik kreeg wel pijn in m’n nek van het steeds omhoogkijken’.

 

STO Zuid Limburg sponsorde het vervoer van alle Maastrichtse leerlingen