Twaalf leerlingen van VMBO Maastricht volgen deze periode bij het Aviation (Vista) in Beek het vmbo-keuzevak dronetechnologie. Donderdag 28 november kwam het speciaal getrainde droneteam van de brandweerbrigade van Sitech Services B.V. uit Geleen vertellen over het werken met drones en de toepassingen bij brandbestrijding en industriële inspecties. Een grote groep vmbo- en mbo-leerlingen kon vragen stellen en uiteraard mochten geïnteresseerden zelf met een drone vliegen. Initiator Roel de Vries: ‘Mooi om de cohesie te zien tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Sjiek om dit samen op te pakken.’
Ron Ruijten, officier van dienst bij de bedrijfsbrandweer van Chemelot legt samen met collega Jo Quanjel alles uit over de meegenomen drones (‘deze kost zonder sensoren een Golf GTI’) en hun werkzaamheden binnen en buiten het chemiecomplex. ‘Ons droneteam wordt niet alleen ingezet op Chemelot, maar ook bij branden en calamiteiten in heel Limburg. Door onze samenwerking met Veiligheidsregio Zuid Limburg staat 24/7 een team paraat om efficiënt te reageren op incidenten; met speciale camera’s bekijken we incidenten van bovenaf en krijgen we direct een beeld van elke situatie. Dronebeelden helpen ook de politie bij het opsporen van personen of bij verkeersongevallen. Maar we zijn ook in te huren door het bedrijfsleven, veelal industriële bedrijven. Denk dan aan inspecties van fabrieksschoorstenen, hoogspanningskabels, leidingen, kolommenbanen en installatiedelen van fabrieken. Daarnaast doen we emissiemetingen en monitoren tijdens geplande stops van grote technische installaties. De toepassingen zijn oneindig. We delen ons verhaal graag met de leerlingen omdat we het belangrijk vinden om deze jonge mensen meer gevoel te geven bij de keuzes die ze nog moeten gaan maken.’
‘Het vliegen met drones is heel interessant, maar de technologie die erachter zit is minstens zo interessant’, vertelt Ron aan de grote groep studenten. ‘Je verzamelt de benodigde data met de drone, maar vervolgens op kantoor moet je met die gegevens aan de slag. De drone kan 2,5 kilo gewicht meenemen, dat is zonder de batterij. Denk aan opzetstukken waar we gasmetingen mee kunnen doen en een infraroodcamera voor het vinden van personen en warmtebronnen/-lekkages in de industrie. Ook maken we gebruik van een laser finder om heel precies afstanden te meten of ruimten in kaart te brengen, een radar en camera’s voor streaming beeldopnames. Op de 45 miljoen pixelcamera zit een fullframe sensor en we hebben een zoomlens die tot 220 keer kan inzoomen. Dat betekent dat je op 120 meter afstand de tekst op een luciferdoosje kan lezen! We kunnen ook een point of interest aanmaken, bijvoorbeeld een scheurtje in een silowand of een verkleurde lasnaad. Na een jaar laden we het vorige vliegprogramma in, geven het gewenste punt aan en de drone vliegt er rechtsreeks naar toe om vervolgens nieuwe beelden te maken. Dan heb je toch goud in je handen!’
Vvmbo-docent Björn di Paolo draagt in twaalf weken tijd de leerlingen die het keuzevak dronetechnologie volgen de theoretische kennis en praktische vaardigheden over. Denk dan aan het maken van een vluchtplan, hoe werken vluchtsensoren, de techniek van een drone, het onderhoud ervan enzovoort. ‘Na de praktijklessen die de leerlingen volgen binnen Vista Aviation gaan we vliegen met minidrones. Eerst oefenen we het opstijgen en landen, dan figuren vliegen totdat ze die techniek onder de knie hebben en als laatste volgt de overstap naar een groter model drone. Als eindtoets moeten de leerlingen een vlucht maken met een drone volgens een zelfgemaakt vluchtplan. Ze moeten dan alles wat ze de afgelopen weken hebben geleerd omzetten in een echte beroepssituatie.’
De aanwezige vmbo- en mbo-leerlingen zijn onder de indruk van alle mogelijkheden van de drones, maar snappen nu beter dat je met het vliegen van drones een goede boterham kunt verdienen. ‘Ik vind het besturen van drones heel leuk’, vertelt Justino. ‘Ik wil er zelf ook wel een wil kopen. Misschien ga ik wel hier een baan in zoeken.’ Brian vindt het allemaal interessant, maar denkt niet dat hij later iets met drones wil gaan doen en Amelia zit er hetzelfde in: ‘Ik heb zelf ook een drone. Niet zo’n dure hoor. Leuk om een beetje mee te vliegen.’ Ivan, mbo4-leerling Aviation bij het Vista College is zeker van plan om de module dronetechnologie te gaan volgen. ‘Bij het onderhoud van vliegtuigmotoren krijgen we al te maken met drones. In de toekomst wordt alles digitaal, dus ook reparaties. Drones spelen daar nu al een grote rol in. Je kunt op sommige plekken van een vliegtuig niet goed bijkomen, dan is een drone heel praktisch.’
Bas Frijns is opleidingscoördinator bij het Vista College in Beek en Heerlen. Daar valt naast Luchtvaarttechniek ook de opleidingen Technicus Engineering, Fietstechniek en Autotechniek onder. Wij verzorgen lessen voor de vmbo-leerlingen bij ons op school. Onze leerlingen volgen de opleiding Fietstechniek in het praktijklokaal van vmbo Maastricht, nu volgen hun leerlingen bij ons Dronetechnologie en vanaf januari start voor vmbo-leerlingen bij ons de opleiding Autotechniek. Zo proberen we de samenwerking steeds verder uit te bouwen. Deze wisselwerking gaat overigens allemaal met gesloten beurzen.’