Dacapo PIE & MOBT on tour!

Op 24 mei bezochten leerlingen PIE & MOBT van het DaCapo College Sittard een aantal bedrijven in de regio. STO-bedrijvencoördinator Sabina Drenth is voorstander dat leerlingen meer onderwijs moeten krijgen buiten het leslokaal. ‘We hebben deze dag vijf bedrijven bereid gevonden om de deuren te openen voor onze leerlingen. Ik vind het belangrijk dat ze meerdere soorten bedrijven bezoeken zodat ze een beeld krijgen van de verschillende werkgebieden in de techniek en die in de praktijk kunnen ervaren. Het is namelijk goed om te weten wat je later zou willen of wat goed bij je past, maar ook wat zeker niet past! Samen met onze partner Stalman Travel hebben we in een carrousselvorm de leerlingen in groepjes afgezet en opgehaald bij de verschillende bedrijven. Dat was een hele puzzel, maar het is prima verlopen door de flexibiliteit van Stalman Travel!’

Klimatro

Het spits werd afgebeten bij regeltechniekbedrijf Klimatro in Meerssen. Hier kregen de leerlingen na een introductie over luchtbehandelingskasten, warmtewielen, filters en bekabelingen een rondleiding door het bedrijf. Van engineering- en tekenkamer en planning tot de werkplaats. Daar kregen ze uitleg bij een luchtbehandelingskast en mochten ze zelf verschillende soorten kabels strippen, met een buigtang buizen buigen en drie verschillende kabels in een centrale doos aansluiten. Werkvoorbereider Paul Willems: ‘Wat we bij Klimatro doen is heel specialistisch; dat leer je niet op school, maar in de praktijk. Als je hier komt werken is niet je kennisniveau van belang, maar wel je werkhouding. Voor wie gemotiveerd is, is bij ons altijd een werkplek beschikbaar. Alles is aan te leren en je kunt bij ons ook doorgroeien.’

Truck & Trailer Service

Aansluitend kregen de leerlingen een inspirerend verhaal van aftersalesmanager regio Zuid Henk van der Jagt bij Truck & Trailer Service (TTS) op hetzelfde bedrijventerrein in Meerssen. ‘Jongeren associëren een truck voornamelijk met het beroep van vrachtwagenchauffeur. Wij laten ze zien dat er een organisatie achter zit om vrachtauto’s rijdend te houden. Wij hanteren de filosofie dat we onze werknemers zelf willen opleiden. Daar investeren we stevig in. De toekomst van ons bedrijf zit namelijk in de aanwas van nieuwe collega’s. Bedrijfsbezoeken als deze faciliteren is naast een stuk maatschappelijke betrokkenheid ook een mogelijkheid om jonge leerlingen een keuze te bieden in een vak dat past bij hun interesses. Dit vak is overigens niet voor iedereen; je moet het wél een keer gezien en ervaren hebben. Jeugd die kiest voor techniek leert vaak makkelijker door te doen.’ Ze komen binnen als afgestudeerde vmbo’er en na afronding van de interne opleiding kunnen ze nog een training bij DAF volgen en aanvullende diploma’s halen, bijvoorbeeld voor de tacograaf of APK-keuringen. ‘We hebben eerste en tweede monteurs, een diagnosetechnicus, een meewerkend voorman, een werkplaatschef en servicemedewerkers. Voor wie geïnteresseerd is zijn hier dan ook kansen om door te groeien. Niet iedereen blijft, maar we groeien ieder jaar nog steeds in personeelsaantal.’ Een leerling vroeg na afloop van het bedrijfsbezoek of ze een bijbaantje voor hem hadden! Dit werd positief ontvangen en daar wordt binnenkort over doorgepraat!

Aviation Competence Centre/VISTA College

Het derde bezoek was aan het Aviation Competence Centre van het VISTA College op het bedrijventerrein achter Maastricht Aachen Airport. Hier kunnen studenten de opleiding technicus avionica luchtvaartuigen volgen waar ze alles over vliegtuigtechniek leren. De focus ligt op het vlak van de elektronica en navigatie- en vluchtgeleidingssystemen. Het gaat dan over vliegtuigsystemen inspecteren, metingen uitvoeren, storingen opsporen en oplossen en rapporteren. Vmbo-kader- en basisleerlingen (deze laatste wel na een niveau2- opleiding megatronica) kunnen de opleiding volgen. Na het bekijken van een wervend filmpje kregen de leerlingen een rondleiding door de hangar waar propellervliegtuigjes, grote vliegtuigen en een helikopter stonden. Docent Raymond Voncken gaf bij verschillende vliegtuigen uitleg en beantwoordde vragen. ‘Hoewel onze opleiding al jaren bestaat weten heel veel mensen niet van het bestaan ervan. Mogelijk planten we een zaadje bij een van de aanwezige leerlingen! De opleiding sluit naadloos aan op de praktijk en geeft een baangarantie van bijna 100%.’ Het bezoek eindigde in een echte vliegtuigsimulator.

SafanDarley

Een van de laatste bezoeken was bij machinebouwer SafanDarley in Eijsden waar ze ze grote machines voor de zware industrie maken. De leerlingen gingen gelijk de productiehal in om te zien en te ervaren wat hier werken betekent. Kanten, zetten, frezen en lassen leer je daar als gezel van een leermeester. ‘Wij steken veel tijd in het opleiden van onze mensen. In dit vak moet je het vooral hebben van ervaring. Die dragen we op de werkvloer over. Het draait hier om interesse en motivatie, dan ben je al een heel eind. De een heeft iets meer uitleg nodig dan de ander, maar je kunt alles leren. En domme vragen bestaan niet!’ Joshua gaf aan hier wel aan de slag te willen gaan. ‘Ik vind het interessant hoe die grote machines werken. Daar zou ik graag aan willen meewerken.’ Dylan vond het een interessante dag, maar zijn belangstelling gaat toch uit naar iets in de techniek bij defensie. Okke: ‘Ik wil na het vmbo naar het mbo en dan later in de constructiebouw aan de slag gaan. Wat ze hier doen sluit daar goed op aan.’

NS Support Techniek

De groep van MOBT bezocht als laatste de NS Werkplaats Onderhoud in Maastricht. Hier kregen de leerlingen inzicht in de praktische aspecten van treinonderhoud en de werking van een groot technisch bedrijf als NS. Na een hartelijk ontvangst door de werkplaatsmanager en een korte introductie over de veiligheidsregels en het programma kregen ze veiligheidsvesten uitgereikt. Daarna volgde een leerzame rondleiding door de werkplaats en maakten de leerlingen kennis met een verschillend aantal facetten van het onderhoud aan treinstellen.

Gemotiveerde leerlingen

‘Ik heb de groepen klein gehouden waardoor er veel meer mogelijkheid was voor een een-op-een-connectie. Dan beklijft het bedrijf en hetgeen verteld is beter bij de leerlingen’, licht  Sabina toe. ‘Mijn collega Yves Jongstra stelt dat ze bij een bedrijf in een paar uur tijd meer leren dan tijdens een hele dag lesgeven op school. Ook wil ik met de bedrijven bekijken hoe we hier een vervolg aan kunnen geven. Dat kan een gastles zijn, maar ook samen een keuzevak kunnen ontwikkelen.’ PIE-docent Esli Sieben ziet graag tijdens een dag als deze dat zijn leerlingen op een groter niveau zien en ervaren wat ze op school leren. ‘Ik zie hier gemotiveerde, geïnteresseerde leerlingen staan die willen. Daar word ik heel blij van. Ze weten dat ze de techniek in willen, maar nog niet wat en waar. De kans dat dat wel gebeurt wordt met ieder bedrijfsbezoek groter!’