Het is voor docenten belangrijk om op de hoogte te zijn van veranderingen en ontwikkelingen in het onderwijs én in het bedrijfswereld. Voor de invulling van praktijkgerichte vakken moeten er steeds opnieuw lesmateriaal en opdrachten met bedrijven in de regio ontwikkeld worden. Maar hoe vind je een goede opdracht die past bij het bedrijf en bij de leerlingen? Wat laat je de leerlingen doen en hoe houd je dat praktisch? En hoe betrek je bedrijven bij die opdracht? Bedrijf in de Klas ontwikkelde de toolbox “Van Bedrijf tot Opdracht” om dit proces makkelijker en sneller te maken. “Samen Leren” van STO Zuid Limburg voegde deze cursus toe aan hun al ruime aanbod.
Volgens trainer Martha Hoebens willen docenten vaak iets met bedrijven doen of doen ze dit al, maar ontbreekt er vaak een systematische aanpak. ‘Het kost veel tijd en moeite omdat er nog geen systeem is. We leren cursisten met behulp van een toolbox zeven stappen te doorlopen. Deze toolbox helpt om een bedrijf beter in beeld te krijgen, wat weer behulpzaam is bij de voorbereiding van een gesprek met een bedrijf. Deelnemers kunnen opdrachten en ideeën bedenken waarmee ze samen met het bedrijf sneller tot een concrete opdracht voor leerlingen komen. Stap voor stap worden opdrachten ontworpen waarbij bedrijfsactiviteiten een natuurlijk onderdeel zijn. Ook leren ze opdrachten uit te werken in concrete deelopdrachten verdeeld over de looptijd van het project. Door de opzet kunnen er keuzes voor leerlingen worden aangebracht, waardoor differentiatie op niveau en interesse mogelijk is. Last but not least leren de deelnemers concrete werkvormen en passende presentatievormen voor de deelopdrachten bedenken.’
Dennis, docent D&P DaCapo: “Het is een prettige tool om het totaalplaatje net iets meer kracht bij te zetten. Voor mezelf, maar ik kan er leerlingen ook zelf mee aan het denken zetten. We vullen in het onderwijs namelijk vaak zelf al teveel in. Met behulp van de kaartjes in de toolbox kijk je heel anders tegen situaties aan en maak je vragen en deelvragen kleiner en concreet.”
Roel, STO-bedrijvencoördinator in de regio Maastricht-Heuvelland: “Ik merk vaak dat docenten een drempel ervaren om bedrijven te bellen of te bezoeken. Doordat ze in de cursus leren kaders te schetsen wat je leerlingen nodig hebben, hoe je een mail aan een bedrijf opstelt die vooraf al heel duidelijk maakt wanneer je gaat bellen en waar je het over wil hebben, haal je een groot deel van de belangst weg.”
Judith, docent Zorg en Welzijn van VMBO Maastricht, geeft aan nog niet zo lang in het onderwijs te werken en is blij met de concrete en logische handvatten om mee aan de slag te gaan. Harrie, docent D&P van het Bonnefanten College: “Ik vond het allemaal heel concreet, een goed verhaal van een plezierige trainer en goede opdrachten waar je stapsgewijs zaken inzichtelijk maakt. Daar kan ik wel iets mee!” Lindsey, eveneens docent D&P van het Bonnefanten College, geeft aan met de toolbox veel meer ideeën te kunnen trechteren om zo betere opdrachten samen met leerlingen te kunnen samenstellen.
Cursisten krijgen de toolbox “Van Bedrijf tot Opdracht” tijdens de cursusdag mee naar huis en krijgen toegang tot de online “Toolbox Training” om de informatie uit de cursus later terug te kunnen kijken. Ook kunnen ze de onlinecursussen “Opdrachten bij Bedrijven” en “Onderwijs Maken met Bedrijven” volgen. Kijk voor meer informatie op bedrijfindeklas.nl