Aandrijf- en remmechanisme is een nieuw keuzevak binnen VMBO Maastricht. ‘Het is ontwikkeld door Richard Aerdts, technische docent vmbo Maastricht. Het sluit goed aan op de interesses en behoeften van de vmbo-leerlingen en het was een duidelijke vraag vanuit het bedrijfsleven’, vertelt regio- en bedrijvencoördinator STO Zuid-Limburg Roel de Vries. ‘We werken samen met het Vista College en lokale autobedrijven. En ook aan dit keuzevak mogen leerlingen van andere locaties deelnemen.’
Graat Weber is vanuit Vista aangesteld als gastdocent. ’s Ochtends krijgen de leerlingen les in Maastricht, in de middag op locatie bij Vista in Heerlen of ergens bij een automotive gerelateerd bedrijf. Roel: ‘De leerlingen zijn met 14–15 jaar nog te jong om te mogen stagelopen/werken bij een garagebedrijf. Daarom is het geweldig dat de jongens en meisjes gedurende tien weken de handen uit de mouwen kunnen steken in de eigentijdse werkplaats van Vista in Heerlen. Daar mogen ze wel sleutelen aan auto’s en werken aan een brug.’ In Maastricht wordt het theoretische gedeelte behandeld en oefenen ze kleinschalig met beschikbare materialen als sleutelauto’s, losse motoren en onderdelen, maar ook met traditionele apparaten die de school zelf heeft. Denk dan aan een banden balanceer-apparaat en een machine om banden op een velg te leggen. Het grote werk doen ze bij Vista in Heerlen en bij bedrijven. Daar leren ze ook werken met de moderne varianten. ‘De eerste stages zullen bij een bandenfirma zijn. Tegen die tijd weten de leerlingen al het verschil tussen zomer-, winter- en all seasonbanden, wat de verschillende bandenmaten zijn en hoe je een band plakt, uitlijnt en verwisselt.’
De eerste vier leerlingen zijn inmiddels gestart. ‘We doen dit bewust kleinschalig zodat we het lesprogramma nog kunnen bijstellen. Voor volgend studiejaar hebben zich al twaalf leerlingen aangemeld.’ Deze keuzemodule is er overigens voor alle vmbo-leerlingen, je hoeft niet persé een technisch profiel te volgen. ‘We vinden het belangrijk dat ze een brede keuze hebben. Het zou dus zomaar kunnen dat een leerling die horeca-profiel volgt alsnog de overstap naar techniek maakt.’
Graat Weber en John Wouters, vrijwilliger en ondersteuner bij auto- en fietstechniek geven samen deze keuzemodule: ‘Naast banden is er aandacht voor de versnellingsbak, stuurbekrachtiging, remmen, wielophanging en aandrijfassen. De lesstof is afgestemd op de theoretische en praktische eindtermen. We gaan niet te diep, maar zeker ook niet te oppervlakkig. We koppelen de theorie aan de praktijk aangezien de leerlingen liever met hun handen werken dan met hun neus in de studieboeken zitten. Zo beklijft de stof beter.’ John vult aan: ‘We hopen natuurlijk dat we onze leerlingen zodanig te enthousiasmeren dat ze straks doorstromen naar het mbo in Heerlen. Omdat ze daar al tien weken hebben rondgelopen is de drempel om naar Heerlen te reizen weggenomen.’
De pilot Automotive startte met vier (PIE-) leerlingen. Milan wil graag leren hoe alles werkt bij een auto (‘misschien ga ik hierna wel naar Heerlen’) en ook Capital vindt auto’s interessant: ‘Als ik straks zelf een auto heb is het goed om te weten hoe het allemaal werkt. Dan kan ik zelf banden wisselen en misschien reparaties uitvoeren.’ Joël ziet een baan in een garage niet zitten, terwijl Zemen het nog even wil aankijken. Maar ze zijn allemaal blij dat ze even mogen proeven aan het autovak!