Maar liefst 45 basisscholen van onder andere Stichting Kom Leren en Mosalira wisten het afgelopen jaar met zo’n 1.900 leerlingen de weg te vinden naar Experileer. Dit is een inspirerende ruimte binnen VMBO Maastricht waar jonge mensen op een innovatieve en speelse wijze kennis kunnen maken met techniek, technologie en het (lokale) bedrijfsleven. ‘En dat vierden we samen met leerlingen van groep 7 van basisschool Maurice Rose uit Margraten, wethouder Johan Pas, relaties uit het bedrijfsleven, collegadocenten en bestuurders van scholen en onderwijsstichtingen’, vertelt een blije Roel de Vries, STO-bedrijvencoördinator Maastricht-Heuvelland en medeoprichter van Experileer. ‘Zij konden met eigen ogen zien en ervaren hoe we er na één jaar voor staan.’
Het lokaal is een dynamische leeromgeving. Sinds de opening is het programma uitgebreid met mobiliteit. ’Daarnaast is het rookhuis van de brandweer erbij gekomen. Hier maken de leerlingen kennis met brandveilig wonen, inclusief een echte brandbeleving met een VR-bril. Verder zijn we stevig in gesprek met de NS die gastlessen komen geven, excursies op locatie verzorgen en krijgen we in het lokaal hydraulische deuren uit een treinstel.’
STEAM coördinator Dennis van Es start in Experileer met de FIRST LEGO League Limburg. Dit is een onderdeel van de internationale FIRST LEGO League (FLL) voor kinderen van 9 tot en met 15 jaar. FLL is een hands-on ontdekkingsreis voor kinderen om hun creativiteit en technologische vaardigheden te ontwikkelen. De Vries: ‘Zaken die voor ieder kind van groot belang zijn in zijn of haar ontwikkeling. Het gaat dus niet meer alleen om techniekpromotie. Jaarlijks strijden ruim 800 teams in 28 regiofinales om één van de plaatsen voor de landelijke finale. Het is dus een (na)schools aanbod voor leerlingen die dit interessant vinden. En prachtige aanvulling op ons aanbod!’
Roger Voncken, docent van de bezoekende klas is erg enthousiast. ‘Dit is de tweede keer dat ik met een groep leerlingen hier ben. Op het gebied van techniek komen scholen vaak tekort, zowel financieel, met kennis en qua tijd. Hier komen de kinderen in aanraking met technische materialen en mogelijkheden die we op school niet hebben. Een andere reden is dat het heel goed is georganiseerd. We worden opgehaald en weer teruggebracht. Als school/leerkracht hoef je nauwelijks iets te doen, terwijl de leerlingen een geweldige dag hebben en mogelijk op het spoor van techniek en technologie worden gezet. Ook willen we het vak techniek op school meer vorm gaan geven.’
Jean-Pierre Giessen, bestuurder van MosaLira is lovend over Experileer. ‘Niet alleen het aantal deelnemers is het afgelopen jaar hoog geweest, ook krijgen kinderen een ander -en vaak ook een nieuw- beeld van techniek en techniekonderwijs. Aansluitend krijgen ze nog een rondleiding door de technieklokalen van de school waardoor ze een completer beeld van techniek en technologie krijgen. Wat mij betreft gaan we met Experileer nog het tienjarig jubileum vieren. Veel credits gaan naar Roel; hij is enthousiast en vernieuwend bezig, legt mooie contacten met het lokale bedrijfsleven en regelt materialen en gastlessen.’
‘Experileer is een prachtig initiatief. Kinderen moeten wegwijs worden gemaakt in de wereld van techniek. Ik ben blij te zien hoe deze school samenwerkt met bedrijven om dit op deze manier te realiseren’, stelt Johan Pas, wethouder van onder andere onderwijs. ‘Groep 7 en 8 is de opstap naar de middelbare school en hier kunnen de leerlingen zich breder oriënteren op hun beroepskeuze. De jeugd heeft de toekomst. Zeker met het oog op de mogelijke komst van de Einstein-telescoop hebben we straks heel veel mensen uit de techniekbranche nodig. Slimme koppen die het allemaal bedenken, maar zijn er ook heel veel handige handen uit het mbo en vmbo noodzakelijk die het uitvoeren!’
Iedereen is blij met Experileer, de bezoekende leerlingen niet in de laatste plaats. Tum en Faas vinden het zelf doen heel leuk, Giovanni zette met gemak een skelter in elkaar, maar had thuis al veel ervaring opgedaan met het bouwen van een hut. Leonie was trots op haar robotje die moeiteloos het door haar getekende parcours volgde. De uitsmijter kwam van bestuursvoorzitter LVO Eugène Bernard: ‘Het mooiste van Experileer is dat kinderen zich kunnen verwonderen. We moeten zorgen dat ze deze aangeboren nieuwsgierigheid behouden. Hier kunnen ze op een mooie manieren ontdekken, verzinnen en doen. Je ziet ze peinzen, denken; dat is pas leren!’