Elektro Scheppers is al sinds 1949 een begrip in Midden- en Zuid-Nederland als erkend installateur. ‘Als familiebedrijf vinden wij het ontzettend belangrijk om oog te hebben voor de toekomst en de ontwikkeling van onze mensen, maar ook zeker ons vakgebied’, stelt projectleider marketing Ankie Janssen. ‘We zij hier intensief mee bezig. Zo hebben we vorig jaar onze eigen Scheppers Academy opgericht. Onder deze vlag doen we meer dan alleen kennisoverdracht. We gaan ook actief aan de slag met het enthousiasmeren van mogelijke omscholers, studenten, jongeren, kinderen en zelfs kleuters, want wij zijn van mening dat het daar al begint!’Om krachten te bundelen trekt Elektro Scheppers met de Academy het liefste op met het onderwijs. Janssen: ‘Zo zijn wij ook in contact gekomen met Sabina Drenth van het DaCapo College. Voor de komende jaren hebben we samen hele mooie plannen gemaakt. Denk dan aan praktijkdagen, bouwbezoeken, herinrichten van de praktijkruimte en nog veel meer.’
Afgelopen 8 februari startte deze duurzame samenwerking met de aanwezigheid van het installatiebedrijf op de open dag van de school. Kinderen hoorden en zagen vanuit de praktijk hoe het is om in de installatiebranche te werken. ‘Dat is belangrijk voor hun beeldvorming en dit doen we dan ook graag. In onze stand vertelden we de kids en hun ouders onder andere hoe het werk van een elektromonteur eruit ziet. Dit deden we op speelse wijze door ons eigen kwartetspel met alle verschillende bouwfasen en materialen te spelen. Ook mochten ze via onze eigen Scheppers game schakelingen maken. Ontzettend leuk om te doen en wij kijken uit naar de verdere samenwerking met het DaCapo College en hopelijk Sterk TechniekOnderwijs in de bredere vorm.
Met onze vestigingen in Zuid-Nederland leveren wij in ieder geval graag een bijdrage aan techniekpromotie en educatie. Schroom dus niet om contact met ons op te nemen voor kwartetspellen, gastlessen, praktijkinformatie, aanwezigheid op beurzen of anderszins’. Neem hiervoor contact op met Ankie Janssen (ankie.janssen@elektro-scheppers.com)
Ook de Limburgse verhuurder van bouwmaterieel aan de particuliere en zakelijke markt Franssen-Franken was op de open dag vertegenwoordigd met een stand. ‘Goed materieel en deskundig gebruik is van cruciaal belang bij veel technische beroepen. Wij zien iedere dag opnieuw dat materieel het verschil kan maken’, vertelt Ankie Janssen, ook projectleider marketing bij Franssen-Franken. ‘We realiseren ons als geen ander dat kinderen die al op jonge leeftijd kiezen voor een bouwopleiding op een veilige manier vertrouwd moeten raken met het materieel waar zij later mee gaan werken. Door een gedegen opleiding, het juiste DNA en goed materieel worden de mooiste dingen gebouwd. En dat lieten we de bezoekers dan ook zien!
Door het spelen van een quiz waarin de kinderen de vakmensen met het juiste materieel moesten combineren ervaarden zij al snel dat ieder technisch beroep weer een andere behoefte heeft. We hadden ook grote stoere machines meegenomen. Dit zorgde bij de vakmannen- en vrouwen in spé voor lachende gezichten! Ideeën en/of vragen? Mail ze naar marketing@franssenfranken.com; we gaan graag het gesprek aan.’
Structureel samenwerken
‘Hier eindigt het verhaal met betrekking tot deze samenwerking absoluut niet, dit is slechts het begin’, geeft een enthousiaste Sabina Drenth (coördinator bedrijven STO Westelijke Mijnstreek van het DaCapo College) aan. ‘We streven er altijd naar om een duurzame samenwerking te realiseren tussen de school en bedrijven. Dus geen eenmalige acties, maar structureel samenwerken is de uitdaging. Uiteraard staat een zinvolle betekenis voor de leerlingen in de vorm van ervaringen opdoen voorop. Wordt vervolgd!’