Donderdagochtend 27 juni was de feestelijke opening van het tiny house van DaCapo College in Sittard. Deze innovatieve onderwijsomgeving is speciaal ontwikkeld voor de PIE- leerlingen (Produceren, Installeren, en Elektro) en biedt een unieke combinatie van theoretisch onderwijs en praktische ervaring. STO-bedrijvencoördinator Sabina Drenth: ‘Dit moment markeert een belangrijke stap in het overbruggen van de kloof tussen theorie en praktijk in het technisch onderwijs. Hoe vet is het voor leerlingen om dagelijks in een realistische situatie te mogen werken. En het sluit ook nog eens perfect aan op hun belevingswereld; hier kunnen ze het vak ervaren en voelen!’
Het tiny house is een primeur voor scholen in de regio. In tegenstelling tot traditionele onderwijsmethoden biedt dit project een praktische en realistische leeromgeving waar leerlingen de kans krijgen om hun technische vaardigheden direct toe te passen. Sabina: ‘Het huisje is het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bouwbedrijf Van Wijnen verzorgde belangeloos de bouw en plaatsing van het tiny house.’
Het project begon toen Sabina en Ankie Janssen van Elektro Scheppers concludeerden dat de afstand tussen school en werkveld nog steeds te groot is. Ondanks alle technologische vooruitgang wordt elektro-onderwijs nog vaak op een theoretische manier aangeboden die de laatste dertig jaar niet lijkt veranderd. Beide dames waren het erover eens dat leren in een echte werkomgeving veel effectiever en leuker is en gingen met dit idee aan de slag.
Elektro Scheppers wist snel partners Van Wijnen en Breman Maasland (onderdeel van de Breman Installatiegroep) aan boord te halen en samen speelden zij een cruciale rol in de realisatie van dit project. Naast deze drie kartrekkers boden ook meerdere sponsoren belangeloos hun medewerking en materiaal aan. Deze samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven leidt tot een praktijkomgeving waar leerlingen worden uitgedaagd om de installatie- en elektrotechniek te ontdekken, waar ze verschillende bouwtechnische vaardigheden kunnen ontwikkelen en hun enthousiasme voor het vak vergroten.
De gedeelde visie van de betrokken partijen is duidelijk: investeren in de jeugd en durven te pionieren. Ivo Schins, adjunct-directeur van Van Wijnen Sittard: ‘Toen ik een telefoontje kreeg van Math van Elektro Scheppers om mee te denken over het ontwikkelen en maken van een tiny house voor leerlingen van het DaCapo College was ik gelijk enthousiast. Na een brainstorm zijn we gaan schetsen en heeft onze tekenkamer het ontwerp uitgewerkt in een 3d-tekening. Na wat aanpassingen en toevoegingen zijn we met een aantal timmerlieden en een uitvoerder gaan bouwen. Het resultaat mag er zijn en dat gaat ongetwijfeld bijdragen om de jeugd te enthousiasmeren om in de techniek te gaan werken. We hebben ze in de bouw hard nodig, zeker gezien de komende bouwopgave!’
Arno van Logten van de Breman Installatiegroep: ‘Ik word hier als opleider bij onze Academy wel warm van. Het tiny house benadert sterk de werkelijkheid. Bij de meeste onderwijsinstellingen maken de leerlingen steeds maar een deel van de installatie. Hier zit een complete werkzame installatie in die ze kunnen afbreken en weer opbouwen, zo vaak als ze maar willen. Het is voor de vmbo-leerling allemaal heel herkenbaar en eenvoudig. Dat laatste overigens tussen aanhalingstekens, want er zit behoorlijk wat techniek achter. Ik zou dit eigenlijk ook wel in onze eigen bedrijfsschool willen hebben!’
‘Zeker ben ik trots’ , stelt Math Scheppers van Elektro Scheppers. ‘Het idee is uit niets ontstaan. We kunnen leerlingen namelijk niet wekelijks meenemen naar de bouw, dus moesten we de vertaalslag maken van het bord naar de praktijk. Het ontwerp van het tiny house is relatief simpel, maar door steeds kleine stapjes te maken wordt het denkniveau van de leerlingen steeds groter. Want alles wat je aandacht geeft groeit.’
PIE-docent Esli Sieben: ‘Ik denk dat leerlingen nog enthousiaster gaan worden dan voorheen. Ze vragen nu al wanneer ze in het tiny house mogen beginnen. Dit is het echte werk en maakt bovendien dat ik mijn werk als docent alleen maar beter kan uitvoeren. Deze leerlingen zijn het die het in de bouw straks moeten gaan doen. Mooi dat we hier samen de eerste stappen kunnen zetten!’ Sabina sluit af: ‘Vandaag was echt een kippenvelmoment. Het allermooiste vind ik dat bedrijven zoveel inbreng hebben gehad, ieder op zijn eigen wijze. Elk bedrijf kan iets betekenen voor het onderwijs, ook op manieren waar ze zelf niet zo snel aan denken; een verkeerd gemengde pot verf, kromme balken, oud gereedschap enzovoorts. We kunnen eigenlijk alles wel gebruiken. Ik nodig bedrijven graag uit om koffie met mij te komen drinken om dan te bespreken wat allemaal mogelijk is.’