De nieuwe keuzemodule Fietstechniek bij VMBO Maastricht is de eerste en ook de enige in het zuiden, de dichtstbijzijnde is in Tilburg. Als pilot start in september de eerste groep met zo’n tien leerlingen. ‘De verwachting is dat we de eerste twee periodes vol zijn met onze eigen leerlingen. Voor de derde periode kunnen nog leerlingen van andere scholen zich inschrijven’, stelt een enthousiaste Richard Aerdts, docent en initiatiefnemer van de nieuwe opleiding.
Gezien de begeleidingsuren, het organiseren van stageplekken en het bezoeken van de leerlingen op de stageplekken is er in eerste instantie maximaal plek voor zo’n tien leerlingen. In het eerste jaar is er ruimte voor drie groepen. Vmbo- en mavo-leerlingen van andere locaties in Maastricht en omstreken kunnen voor één dag in de week naar VMBO Maastricht komen voor deze keuzemodule. ‘Dat is nu de donderdag, maar bij gebleken succes en belangstelling kunnen daar één of meerdere dagen bijkomen.’
Voor het vmbo was er tot nu in Maastricht nog geen opleiding tot fietsmonteur. Op mbo-niveau heeft Vista sinds vorig jaar de (vervolg)opleiding Fietstechnicus van twee jaar. Dat is een bol-opleiding op niveau 2, een combinatie van school en werken bij een erkend leerbedrijf. Aerdts: ‘Ik ben daar vanaf het begin bij betrokken. Het is belangrijk om goede visgronden te hebben met vmbo-leerlingen van de niveaus basis, kader en GT-TL (vroegere mavo) om zo een doorlopende leerlijn te kunnen garanderen. Ik vervang momenteel een zieke docent bij Vista; hierdoor kreeg ik een heel goed beeld wat leerlingen straks aan kennis nodig hebben. Dit gebruikte ik om mijn curriculum voor het vmbo optimaal in te richten. Doublures eruit en zinvolle zaken erin. Op het mbo mis ik nog een stukje e-bike, dat zit er bij het vmbo wel al in, een primeur mag ik wel stellen. We moeten anticiperen op de groeiende vraag naar elektrische fietsen.’
De eerste drie weken van de opleiding krijgen ze de basis van gereedschaps- en materiaalkennis; namen van gereedschap kennen, weten wanneer je een ketting moet vervangen, hoe je een binnenband vervangt en remmen moet afstellen. Hiermee hebben ze tijdens de stageperiode en later op het mbo een grote voorsprong. De praktische opdrachten die de leerlingen moeten uitvoeren zijn in samenspraak met het bedrijfsleven geformuleerd. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Naast enkele uren klassikaal onderwijs brengen ze veel tijd door in de praktijkruimte. ‘Hier kunnen ze hun basisvaardigheden ontwikkelen. We hebben hier weesfietsen staan waar ze aan werken: bandjes verwisselen, nieuwe ketting opleggen, een derailleur afstellen en remblokjes vervangen’, licht Aerdts toe. ‘De gereviseerde fietsen schenken we bijvoorbeeld aan het NOVO-college zodat de leerlingen (kinderen van asielzoekers) een goede fiets hebben om naar school te gaan.’ Verder bestaat de opleiding uit drie weken meewerken bij Tulp fietsenfabriek in Maastricht. Aansluitend gaan ze drie weken stage lopen bij een fietsenmaker. Bij beide stageplekken moeten ze elk drie proeven van bekwaamheid afleggen en aan het einde van de opleiding maken ze een theoretische toets die ze met een voldoende moeten afsluiten. Na tien weken, inclusief de toets- en herkansingsweek, is de module afgerond.
‘Nog even terugkomend op de e-bikes: leerlingen moeten de basis kennen om kleine reparaties zelf uit te kunnen voeren. Bij de meeste fietsenmerken koppel je de elektrische fiets aan de laptop. De monteur leest vervolgens de data uit en vervangt een printplaatje, reset enkele parameters en de fiets doet het weer. Hierbij is analytisch denken heel belangrijk om te begrijpen waar mogelijke een fout zit. Altijd olie aan de handen van de fietsenmaker is dus een achterhaald beeld!’
Scan de QR-code op de poster en bekijk het promotiefilmpje gemaakt door de leerlingenraad of kijk op de website van VMBO Maastricht. Meer informatie? Stuur dan een bericht naar: r.aerdts@stichtinglvo.nl