Het project ‘’In de kijker’’ van de derdejaars leerlingen Dienstverlening & Producten Creatief van het DaCapo College begon met het besef dat zelf doen beter beklijft dan alleen leren vanuit de schoolbanken. Sabina Drenth, bedrijvencoördinator Westelijke Mijnstreek van Sterk Techniek Onderwijs Zuid-Limburg: ‘We vinden het belangrijk dat de leerlingen zelf in de praktijk ervaren hoe het is om in een bepaald vakgebied te werken naast de lessen die ze op school volgen.’
‘Vanuit de opleiding D&P kwam het verzoek praktische invulling te geven aan een praktijkonderdeel. In een brainstorm met Sanne Janssen van Huts Spot kwamen we tot een samenwerking met het thema duurzaamheid en circulariteit’, vervolgt Sabina. ‘Via Sanne en Stadslabs Sittard Geleen legden we contact met achterbuurman Chemelot. Ook zij waren gelijk enthousiast om samen te werken. Verder hebben we ook goed gekeken naar het curriculum van school en hebben deze praktijkgerichte ervaring zodanig ingevuld dat dit project kan dienen als een goede examentraining.’
Om de leerlingen goed voor te bereiden werden er presentaties gegeven door een VM-specialist en een communicatiemedewerker van Chemelot, vertegenwoordiger van de tweehonderd bedrijven en zestig fabrieken die zijn gevestigd op het terrein. Aan de hand van een eigen samengesteld kwartetspel vertelde ze over de verschillende thema’s waar grondstoffen van Chemelot worden toegepast; van landbouw en visserij tot tuin en van sport tot bouw en vakantie. Iedereen heeft namelijk wel zo’n driehonderd kilo aan producten in huis die gemaakt zijn halffabrikaten van Chemelot. De leerlingen lieten zich voor hun etalage inspireren door deze thema’s. Daarnaast werden de leerlingen ondersteund in het proces door de visual merchandiser. Ook stonden twee docenten ter beschikking tijdens en buiten hun lessen om te ondersteunen en te begeleiden. Met deze bagage op zak waren de leerlingen klaar voor de praktijkopdracht.
Sanne doet vanuit Werkplaats M34 toffe creatieve projecten met jongeren. Haar aangename werkplek zit in een door haar opgeknapt pand van de gemeente aan de Markt dat ze voor kunst- en cultuurworkshops mag gebruiken via Stadslabs Sittard-Geleen*. ‘Toen Sabina me vroeg om mee te werken aan dit etaleerproject had ik gelijk de langdurig leegstaande buurpanden in gedachten. De ramen van de voormalige cafés zijn perfect om te gebruiken als etalage. De leerlingen kregen de opdracht om passende materialen van kunststof voor hun etalage te verzamelen. Niet nieuw kopen, maar hergebruiken. En dat hebben ze gedaan! Ook woninginrichting Sip Jacobs droeg een circulair steentje bij door oude stalen vinyl te sponsoren om de vloeren van de etalages mee te verfraaien. De gevulde etalages blijven nog een tijdje te bewonderen en maken ook onderdeel uit van het BRIGHT Festival dat in september weer plaatsvindt.’
Milena en Selena zijn druk bezig met het inrichten van hun etalage met het thema zon & strand en krijgen hulp van een klasgenoot. ‘Het zand, de posters, parasols, schepjes, emmertjes en alle opblaasballen, -palmbomen en -luchtbedjes die we gebruiken hebben we van kennissen en familie gekregen, niets is nieuw gekocht. Super duurzaam dus! Dat vonden we heel belangrijk’, vertelt een enthousiaste Selena. ‘En als we het vandaag niet af krijgen dan komen we gewoon een andere dag terug.’
Op de vraag of zij van etaleren hun beroep willen maken antwoordt Selena dat ze liever auto’s wil wrappen, Milena ziet een toekomst in digitaal tekenen en games ontwerpen. ‘We leerden wel van dit etaleerproject dat goed plannen en vooraf weten wat je allemaal nodig hebt heel belangrijk is. En dat je de etalage niet te druk moet maken, maar wel opvallend. Dat is heel goed gelukt. We liepen af en toe even naar buiten om de etalage van een afstandje te bekijken. Als het nodig was pasten we dingen aan.’
De volgende etalage is van Lina, Dean en Gabriel met het thema tuin en groen. ‘We gebruikten kunstgras en ook alle bloemen en het konijn zijn van plastic. Ook de rubberlaarzen, touw, tuinschaar en ander gereedschap pasten goed bij het thema.’ Ook Lina ziet geen toekomst in het etaleren. ‘Ik wil liever lerares op een basisschool worden. Dan komt het creatieve van deze opleiding wel goed van pas, denk ik.’
Rowena maakte met Evy een etalage in het thema recyclen van kunststof. ‘Chemelot maakt kunststof korrels voor het maken van nieuwe producten. Wij kozen ervoor om van oude kunststof nieuwe dingen te maken. Deze schalen maakte ik van oude lp’s. Door ze warm te maken en vervolgens in een ijzeren cakevorm te duwen kregen ze deze vorm. De bijzettafeltjes zijn ook lp’s met een draagconstructie van oude plastic breinaalden.’
‘De leerlingen volgen een creatief profiel. Dat is heel breed met algemene onderdelen als techniek, organiseren, presenteren, promoten, verkopen, multimedia, fotografie, film en website. Etaleren is een onderdeel van een profieldeel’, stelt docent Aimee Beaumont. ‘In dit project komt eigenlijk alles samen. En dat in de praktijk dingen anders uitpakken dan vooraf bedacht doet een groot beroep op hun improvisatievermogen.’ Sabina sluit af: ‘Ik zou graag willen dat dit etaleerproject onderdeel wordt van het curriculum van onze school zodat het niet iets eenmaligs is. Duurzaamheid is ook op dit vlak belangrijk. We gaan allereerst met alle deelnemende partijen het project goed evalueren om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor volgend jaar!’
*Stadslabs Sittard Geleen is een onafhankelijk samenwerkingsplatform en ondersteunt inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en de overheid om in Sittard-Geleen samen te werken om de stad mooier, duurzamer en aantrekkelijker te maken – waaronder initiatieven die leegstand in panden in de binnenstad tegengaan.