Katja Kubben vertelt over haar hbo-studie die zij naast haar baan als docent aan het DaCapo College volgt: ‘Ik ben momenteel bezig met de studie Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) aan de Pedagogische Technische Hogeschool van Fontys in Eindhoven. Het doel is om mijn bevoegdheid te halen als docent BWI.’
‘Ik had al aan de kunstacademie mijn bevoegdheid als docent Beeldende Vorming gehaald, ik sta inmiddels al tien jaar voor de klas, waarvan de laatste twee jaar als BWI-docent. Vóór de kunstacademie volgde ik een mbo-studie kleur- en interieuradviseur aan de vakschool Sint Lucas. Die studie heeft me altijd getriggerd om nog iets met interieur te doen. Het samenvoegen van het docentschap en interieur was een wens en krijgt nu vorm in deze nieuwe studie.
‘Na de twee eerdere creatieve opleidingen wilde ik niet nóg eens vier jaar de schoolbanken in: ik kwam in mijn zoektocht erachter dat er een zij-instroomtraject bestond dat maar twee jaar omvatte! Inmiddels ben ik aan mijn laatste half jaar bezig; de modules bouw, wonen en interieurbouw (houtbewerken en meubelmaken) heb ik afgerond. Dat betekent dat ik onder andere heb leren metselen, voegen, profielen stellen, stucen en allerhande schildertechnieken onder de knie heb gekregen. Voor de module Wonen -die door mijn vooropleidingen dichter bij mezelf lag- maakte ik een zogenaamde agamograaf. Dat is een kunstwerk dat afhankelijk van welke kant je het bekijkt je een andere voorstelling te zien krijgt. Daar paste ik allerlei technieken toe; heel leuk om te doen. Tijdens de module interieurbouw heb ik leren werken met gereedschappen, zowel hand- als elektrische en machinale gereedschappen. Daar was ook aandacht voor veilig werken en het leren en maken van allerlei houtverbindingen. Het eindwerkstuk bestond uit een eigen meubel ontwerpen met aandacht voor duurzaamheid. Ik moet alleen nu nog afstuderen en rest dus het bekwaamheidsonderzoek.’
‘Iedere donderdagmiddag ging ik naar Eindhoven; van 13 uur tot 21.30 uur, dat zijn lange dagen. De ochtenduren mocht ik gebruiken om aan mijn studie te werken. Dat was eigenlijk veel te weinig waardoor ik toch een behoorlijke werkdruk heb ervaren, zeker tijdens de modules bouw en interieurbouw met onderdelen waar ik nog niet bekend mee was. Ik heb de opleiding ervaren als leerzaam, maar ook interessant was het netwerk van medestudenten dat ik heb opgebouwd. Binnen Dacapo is er niemand met wie ik kan sparren op dit gebied, dat netwerk is dus heel praktisch. Verder hebben we andere scholen bezocht waardoor je eens kunt kijken in de keuken van anderen. We gaven elkaar ook les en kregen daardoor ook bruikbare feedback.’
‘In mei hoop ik mijn diploma met de titel Baccalaureus te ontvangen. En dus mijn bevoegdheid BWI, daar ben ik heel blij mee. Ik heb ook absoluut het idee dat ik de leerlingen beter les kan geven. Ik heb nu meer kennis, meer bagage en weet waar het over gaat, zowel aan de theoretische kant als in de praktijk. Ik doe daar mijn voordeel mee, maar ook mijn studenten profiteren hiervan. Ik ben heel bij dat ik deze stap gezet heb. En ik ben Sterk Techniekonderwijs ook dankbaar, want zij betaalden mijn studie. Ook veel dank aan voormalig STO- regiocoördinator Jos Wolters en bedrijvencoördinator Sabina Drenth die dit allemaal mogelijk maakten en mij steunden.’