Sinds schooljaar ’20-’21 wordt op het Sophianum hard gewerkt aan het opzetten van het vak Technologie en Toepassing (T&T). Alle projecten binnen T&T zijn contextgericht en hebben een realistische opdrachtgever uit het bedrijfsleven. Leerlingen kunnen zich zo beter een beeld vormen van de bedrijfsmarkt en zijn als junior professional al in contact geweest met zowel werkgevers als werknemers van bedrijven. De leerling heeft op deze manier meer inzicht in zijn eigen loopbaan en neemt hierin zelf beslissingen. Een werkgroep geeft invulling aan dit programma dat alle nieuwe brugklassers die kiezen voor mavo-XL komend schooljaar gaan volgen.
Vak in ontwikkeling
Kai Monsuwé, die met de werkgroep bouwt aan het vak T&T, vertelt: “T&T is een vak in ontwikkeling voor de theoretische en gemengde leerweg van het vmbo. Dit vak geeft leerlingen de mogelijkheid om kennis te maken met vraagstukken uit de dagelijkse praktijk die met technologie opgelost kunnen worden. Het komende jaar gaan leerlingen bijvoorbeeld aan de slag met het ontwerpen van de buitenruimte verbonden met het T&T-lokaal. Ze gaan daar hun eigen zitmeubels ontwerpen en nadenken over spellen.” Karlijn Maar, teamleider mavo-XL, stelt onder andere het bouwen van een kas in de buitentuin als doel. “Leerlingen kunnen daar groenten verbouwen en zo leren over duurzaam verbouwen. Hiervoor zoeken we natuurlijk de samenwerking met de buitenwereld op, zoals bijvoorbeeld een kok.”
Op dit moment loopt al een pilot in de brugklas met de ‘Jaguar Challenge’. Leerlingen ontwerpen hierbij zelf een formule 1 auto waarbij natuurlijk rekening gehouden moet worden met het aerodynamische model van zo’n raceauto. Op de ‘F1 in Schools’-racetrack gaan de auto’s, aangedreven door een CO2-patroon, de strijd met elkaar aan. Het doel is natuurlijk om de snelste auto te bouwen.
Bèta Challenge
Basis voor het concept-examenvak T&T is het Bèta Challenge-programma. Dit maakt dan ook onderdeel uit van het vak T&T op Sophianum. Het doel is jongeren voorbereiden op hun sociaalmaatschappelijk en economisch functioneren in verschillende regionale contexten waarin technologie een belangrijke positie heeft. Aan de hand van levensechte opdrachten gerelateerd aan technologie oriënteren leerlingen zich op opleidingen en beroepen. De bedoeling is om leerlingen goed te begeleiden in hun keuzeproces naar vervolgonderwijs en arbeidsmarkt. Samen met de decaan en LOB-coördinator Miriam Scheffers wordt dit traject de komende tijd beter in beeld gebracht.