De multifunctionele ruimte Experileer, gelegen tussen de praktijklokalen van vmbo Maastricht, kreeg op 11 april de 1.001ste scholier over de vloer voor een inspirerende kennismaking met de wereld van techniek en technologie. De 27 kinderen -waarvan meer dan de helft meisjes- van groep 7 van de openbare basisschool Berg kwamen met de door STO gesponsorde bus (Stalman Travel) aan in Maastricht. In groepjes werkten zij aan uiteenlopende techniekopdrachten; van een Formule 1-parcours tekenen voor OZO-bots, een elektronisch circuit aanleggen tot een houten raceskelter bouwen en opdrachten uitvoeren met een VR-bril op.
De kinderen kregen uitleg van de Experileer-coördinatoren Dennis van Es en Roel de Vries en gingen in groepjes aan de slag met de verschillende onderdelen uit het programma. Bij het bouwen van de skelters kregen de kinderen eerst uitleg over de soorten schroevendraaiers, tangen, zagen en hamers (‘een houten hamer is niet bedoeld voor het inslaan van schroeven!’). Een enthousiaste Kay meldde gelukkig dat hij bekend was met het merk Stanley dus dat kwam helemaal goed. De skelters werden aan het einde van de dag met succes getest in een wedstrijd; wie het verst kon uitrollen. Verder konden de kinderen experimenteren met elektronica. Met een uitgebreide doos (geschonken door Enexis) met schakelaars, lampjes, batterijhouders, versterkers, condensators, weerstanden en motortjes konden ze onder andere een lichtdetector en een stoplicht maken. Tuur bouwde een wekker; altijd handig want uitslapen vindt hij maar tijdverspilling!
Ook eigentijdse opdrachten kwamen aan bod. De leerlingen bouwden een robot van Spike Prime Lego die ze vervolgens moesten programmeren. Een robot doet immers niets zonder dat je hem zegt wat hij moet doen! Sophie en Kiki lieten het figuurtje een dansje maken en dansten zelf gezellig mee. Met een virtual reality-bril op zit je helemaal in een andere wereld. Met een bedieningsgrepen in beide handen en een VR-bril die je instructies geeft voerden de kinderen verschillende opdrachten uit. Dennis liep ondertussen rond en gaf instructies, hielp, loste storingen op en voorkwam dat een houtzaag z’n tanden verloor op de stalen bankschroef. De kinderen waren allemaal geconcentreerd bezig en zichtbaar enthousiast als alles naar verwachting werkte. Na de pauze konden sommigen niet wachten om met een volgende opdracht te beginnen. Desgevraagd meldt Femke dat ze het leuk vindt om met techniek bezig te zijn, Tuur wil net als z’n vader programmeur worden, Tim twijfelt tussen het Bernard Lievegoed College en het vmbo en Julian werkt liever met z’n koppie in plaats van met z’n handen. Dat een ingenieur of werktuigbouwkundige dat ook doen was nieuw voor hem. Mogelijk werd er die ochtend een zaadje bij hem geplant.
Juffrouw Laura kreeg een uitnodiging van Dennis en Roel voor een bezoek aan Experileer. ‘Ik was gelijk geïnteresseerd. Ik ben namelijk voorstander om techniek breder aan te bieden in het basisonderwijs. Ik legde in de klas uit wat we zouden gaan doen en wat van de kinderen verwacht werd. Ze reageerden gelijk enthousiast. Wat ik vooral leuk vond aan de ochtend was om te zien hoe gemotiveerd ze de opdrachten uitvoerden en dat ik de kinderen op een andere manier leerde kennen. Je denkt bij techniek al snel aan jongens. Ik werd blij toen ik zag dat het enthousiasme er ook bij de meisjes was. Ze leerden dat techniek niet alleen werken met de handen is, maar dat je ook goed moet nadenken hoe je het gaat maken. Die samenhang is belangrijk want de leerlingen krijgen in groep 7 al een voorlopig schooladvies. Roel leidde me ook rond in de school (vanwege examens konden de kinderen niet mee). Hierdoor kreeg ik een beter beeld bij het lesaanbod op het vmbo. Deze ochtend opende mij de ogen, maar ook van meerdere kinderen. Ik ga me de komende tijd allereerst eens goed verdiepen in de techniekkast die we al op school hebben.‘
Dennis, leerkracht binnen Stichting Kom Leren & Mosalira, geeft aan dat naast het enthousiasmeren van kinderen voor de techniek hij het ook belangrijk vindt dat zijn collega’s wetenschap en technologie integreren in hun lessen. Bijvoorbeeld tijdens begrijpend lezen (een handleiding), rekenen of wereldoriënterende vakken. ‘Hoe leuk zou het niet zijn dat je in een geschiedenisles over de Middeleeuwen met Lego en een motortje leert hoe een katapult werkt of een stopmotion-filmpje maakt over de belegering van een burcht? Zo maak je je eigen lessen levendig en inspirerend.’
Roel de Vries, naast docent op het vmbo ook bedrijvencontactpersoon van Sterk Techniek Onderwijs, begeleidde vanuit deze hoedanigheid die ochtend ook bevlogen enkele NS-mensen in Experileer rond. ‘We zijn hier met enkele collega’s recruiters en leerbegeleiders uit Maastricht, Zwolle en Amsterdam’, vertelt Math Brüll, manager logistiek. ‘Als NS kampen we met personeelstekorten op alle gebieden. Kinderen zijn bekend met machinisten en conducteurs, maar dat er daarnaast een diversiteit aan banen in de techniek is weten ze vaak niet. We vinden het dan ook belangrijk dat jonge kinderen al kennismaken met (spoor)techniek. We denken er over om in het Experileer-lokaal een pantograaf (een stroomafnemer die bovenop een trein zit) en/of een treindeur te plaatsen zodat ze kunnen leren hoe dat werkt. Het zou mooi zijn als er straks enkele van deze kinderen bij de NS komen werken.‘